Lyssna på sidan Lyssna

Publicerad:

Maj: Så informerar kommunen vid kris

Vid en kris är det viktigt att få information om vad som hänt. Därför är det bra att du i förväg har koll på var kommunen sprider krisinformation. Vi informerar om vad som händer, vad du ska göra och hänvisar om det behövs till andra källor för bekräftad information.

När något allvarligt händer, ett strömavbrott, en vattenläcka, en större olycka eller annan samhällsstörning, är det avgörande att du som invånare får tillförlitlig information. Kommunen har en viktig roll i krisberedskapen och en central del av det arbetet är att kunna informera snabbt, tydligt och samordnat.

Vår uppgift vid kris

Vid en kris ansvarar kommunen för att informera om det som rör det lokala – till exempel om verksamheter stänger, hur du får tillgång till vatten och var du kan vända dig för hjälp. Om det är en omfattande störning som berör flera kommuner tar vi tillsammans med de andra inblandade aktörerna fram gemensamma budskap, för att informationen ska bli samstämmig och korrekt.

Så når vi dig med informationen

Kommunen använder flera kanaler för att nå ut med krisinformation. Det kan till exempel vara:

  • Kommunens webbplats, www.stromsund.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.: Vår huvudsakliga kanal för uppdaterad information.
  • Facebook: Här kan du snabbt få korta uppdateringar.
  • Sveriges Radio P4: Sveriges beredskapskanal vid allvarliga händelser.
  • Sms-utskick: Vid behov och vid särskilda händelser.
  • Affischer.
  • Lokala informationspunkter vid kris: Om våra digitala kanaler inte fungerar, eller om informationsbehovet är mycket stort, kan vi aktivera en eller flera av våra informationspunkter vid kris. De finns på biblioteken i Hammerdal, Strömsund, Hoting, Gäddede och Backe samt i kommunreceptionen i kommunhuset, Strömsund. Om informationspunkten är aktiverad finns där då skriftlig information om händelsen, den ska även gå att läsa utifrån.

Läs mer om kommunens informationspunkter

Kristräd.

På varje informationspunkt finns ett kristräd där det vid behov finns affischer med aktuell information om händelsen. Så här ser kristrädet ut, till vardags hittar du där information om kommunens krisinformation och var informationspunkterna finns.

Varför är det viktigt att känna till våra kanaler?

Vid en kris är tiden ofta knapp, och det kan förekomma rykten eller felaktig information. Då är det extra viktigt att veta var du kan hitta korrekt och aktuell information från kommunen. Genom att känna till våra kanaler i förväg, är du bättre förberedd och kan agera snabbare om något händer.

Krisinformation – en trygghet i oro

Krisinformation handlar inte bara om att ge fakta – det handlar också om att skapa trygghet. När du som invånare vet vad som händer, vad du själv kan göra och vad kommunen gör, minskar oron och samhället fungerar bättre, även i svåra situationer.

Så kan du förbereda dig

  • Lär dig vilka informationskanaler kommunen använder.
  • Följ kommunen på Facebook: Sök på Strömsunds kommun.
  • Se till att du har en batteridriven radio, eller en vevradio, hemma.
  • Prata med familj och grannar om hur ni kan hjälpa varandra vid en kris.

Att vara informerad är att vara beredd. Tillsammans gör vi vår kommun mer motståndskraftig!

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: